KÉZMŰ Közhasznú Nonprofit Kft.

Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója látogatott társaságainkhoz

Bata-Jakab Zsófia egyeztetett Csizi Péter ügyvezetővel a két szervezet közötti lehetséges együttműködési pontokról, ezután a vezérigazgató kollégáival megtekintette a Csömöri úti laborunkat, központi bőr- és textilszabászatunkat, valamint mintavarrodánkat. Végül interjút adott a Körbetekintő belső újságunknak.

Az ügynökség 2018-ban jött létre; mik az eddigi legfontosabb eredményeik?

A Magyar Divat & Design Ügynökség megalakulása óta számos eredményt sikerként könyvelhettünk el, így nagyon nehéz csak egy-két dolgot kiemelni. Elsőként említeném az általunk évente kétszer megszervezett Budapest Central European Fashion Week-et, amely mára a hazai divatélet legnagyobb eseményévé nőtte ki magát. Továbbá fontos eredményként könyvelhetjük el a tavalyi évben először, de biztosan nem utoljára megvalósított 360 Design Budapest kiállításunkat, amely a kihívásokkal teli időszak ellenére is hatalmas sikerrel zajlott le, valamint az online felületnek köszönhetően még mindig visszanézhető. A legnagyobb büszkeséggel mégis a 15 milliárd forint keretösszegű pályázat tölt el, amelyet a szakmai javaslataink alapján az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2020-ban indított a hazai divat- és designipari szereplők támogatására. A kreatívipar ilyen mértékű, célzott támogatására évtizedek óta nem volt példa. Úgy gondolom, az iparág fontossága mellett, ez az eredmény azt is jól mutatja, hogy rendkívül nagy szükség van a szektort átfogó koordinációra.

Hogyan viszonyul egymáshoz a divat és a design?

Bátran kijelenthetjük, hogy a divat és design kéz a kézben járnak. A kreatív iparágat tekintve kiemelkedő helyen szerepel mindkettő terület. Világszerte a divat- és designiparban egyre növekvő a gazdasági és turisztikai potenciál, azt gondolom, hogy ezt hazánknak is szem előtt kell tartania. A cél, hogy a divathoz és designhoz kapcsolódó könnyűipari ágazatok elismertsége és sikere méltó legyen annak tradícióihoz. Fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerjék a hazai tervezőkben rejlő kreativitást és egyedi munkáikat.

Mennyire sikeres az Ügynökség által működtetett HFDA Academy? Kiket céloznak meg ezzel és milyen visszajelzéseket kapnak?

Az Ügynökségünk egyik célkitűzése, hogy koordinációs központként segítse a divat- és designipar szereplői közötti információcserét és tudásmegosztást. A HFDA Academy keretében megvalósuló Fashion Flash és design DIALOG kerekasztal-beszélgetések elsődleges célja a szakmán belüli párbeszéd elindítása, valamint vélemény- és tapasztalatcserék ösztönzése a szakterület iránt érdeklődők körében. Új programként valósult meg a HFDA Academy New View videó- és podcast sorozat, amelyben hazai és nemzetközi szakértők tartottak előadásokat a járványhelyzet következtében kialakult gazdasági kihívásokról. A visszajelzések alapján elmondható, hogy a kerekasztal-beszélgetések nagy segítséget nyújtottak a divat- és designipari szereplők számára vállalkozásuk működésének átgondolásában és újraindításában. Az elhangzott információk által az iparági szereplők olyan tudás birtokába kerültek, amelyet sikerrel tudnak alkalmazni ebben a kihívásokkal teli időszakban.

Hogyan változtatta meg a koronavírus-járvány a fogyasztói szokásokat, pontosabban: milyen hatása van mindennek a nemzetközi- és a hazai divatiparra?

A koronavírus-járvány okozta válság több millió ember életére és megélhetésére volt hatással, miközben alapjaiban változtatta meg és borította fel a nemzetközi kereskedelmet, az idegenforgalmat, a gazdaságot és a fogyasztói szokásokat. A divat- és designipar az egyik legnehezebb évén van túl, nekünk pedig, mint integratív és koordinatív szakmai szervezetnek, egyik fő feladatunk, hogy a megváltozott gazdasági helyzetben is támogatást nyújtsunk számukra.

A COVID-19 megjelenése teljesen megváltoztatta az emberek vásárlási és szabadidő töltési szokásait. Népszerűek lettek az élő videók és online streamelések, amelyeknek az e-kereskedelem vonatkozásában olyan eddig kevéssé kiaknázott előnyei vannak, mint a bizalom, a személyes hangvétel és az átláthatóság biztosítása. A pandémia tehát felgyorsítja a digitális vásárlás felé való elmozdulást. 2025-re az online értékesítés várhatóan 30 százalékát fogja kitenni az eladásoknak, míg ez a szám 2019-ben 12 százalék volt. Erre a növekvő tendenciára mi is felfigyeltünk és létrehoztuk a kizárólag hazai tervezőket felsorakoztató Budapest Select Concept Store-t, amellyel értékesítési platformot biztosítunk a magyar márkáknak, akik így kihasználhatják az online vásárlás növekvő népszerűségét és lehetőségeit.

A fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás mennyire fontos szempontok ma a nemzetközi divatiparban?

A környezettudatosság már nemcsak trend, hanem szinte elvárás, ha valaki nemzetközi szinten teret szeretne nyerni. Ahogy növekszik a tudatos vásárlók száma, úgy egyre inkább nagyító alá kerül a kiszolgálói oldal: egyre nagyobb a nyomás a márkákon, hogy fenntarthatóbbak és etikusabbak legyenek. A divatipar az egyik legkörnyezetszennyezőbb iparág, épp ezért a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás egyre nagyobb figyelmet kap a divatmárkák üzleti stratégiájában. Az Ügynökségünk számos olyan márkával dolgozik együtt, divat és design oldalon egyaránt, akiknél kiemelt fontossággal bír a fenntarthatóság, illetve egyik fő célkitűzésünk, hogy Budapest felkerüljön a fenntartható divat- és designiparáról is ismert városok palettájára és szemléletváltó szerepet töltsön be a régió fenntarthatóbbá tételében.

Egy projekten keresztül már korábban is kapcsolatban állt a KÉZMŰ-vel. Hogyan látja most a cégünket, illetve immár cégcsoportunkat, továbbá a mostani személyes látogatás során milyen változásokat tapasztalt?

Egy korábbi projekt alkalmával lehetőségem nyílt közelebbről megismerni a KÉMZŰ-t, illetve betekintést nyerni a munkájukba és együttműködni velük. Szemmel látható a folyamatos fejlődés és előrelépés, melynek eredményeképp a KÉZMŰ rövid időn belül vezető szerepet tölthet be az iparágban. Azt gondolom, a cégcsoportban hatalmas potenciál rejlik, amelyet nem szabad figyelmen kívül hagyni. A KÉZMŰ, illetve az MDDÜ vállalati célkitűzései között több egyezési pont is megfigyelhető, azt látom, hogy szervezeti működésünk hasonló értékek mentén halad.

A KÉZMŰ jelenleg is több magyar tervező/márka számára dolgozik úgy a textil, mind a bőr területeken. Milyen további együttműködési lehetőségeket lát a magyar divatipar szereplői, a HFDA, illetve a cégcsoportunk között?

Úgy gondolom, hogy a KÉZMŰ és a Magyar Divat & Design Ügynökség célkitűzései, alapértékei és a jövőre vonatkozó tervei között számos olyan kapcsolódási pont található, amelyek által lehetőség nyílik az iparági szereplők közös támogatására. Az MDDÜ olyan stratégiai pillérek mentén végzi a tevékenységét, mint az oktatásfejlesztés vagy a gyártásfejlesztés. Mindkét terület esetében látunk potenciális együttműködési lehetőséget a jövőre vonatkozóan, akár mentorprogramjaink, akár a szakképzésfejlesztést támogató programunk esetében.